Accueil arrow Programmes arrow L'Ecole de journalisme de Sciences Po lance son Centre des médias

L'Ecole de journalisme de Sciences Po lance son Centre des médias

Version imprimable Suggérer par mail

L’Ecole de journalisme de Sciences Po créé en son sein le Centre des médias - ou Media and Narrative Center - et met à disposition des étudiants de Sciences Po des ressources pédagogiques pour acquérir les compétences nécessaires à la valorisation de leur expertise. 

 

Pour ce faire, l’Ecole de journalisme de Sciences Po utilise ainsi des enseignements et des structures de cours développés dans ses programmes afin de les déployer auprès d’étudiants non journalistes, les élèves de PSIA (Paris School of International Affairs) pour l'année 2017-2018, puis ceux d'autres masters et écoles de Sciences Po lors des années suivantes.

 

Objectifs? Apprendre aux élèves de Sciences Po, futurs acteurs du monde, à écrire pour être lus, structurer leurs idées dans une tribune publiée dans un média, répondre à une interview en direct, à s'adresser à un public international, ou encore à interagir avec une communauté de lecteurs sur les réseaux sociaux.


matinaleamericaine

>> Aperçu de la scolarité

 

Dispensés soit en anglais soit en français, les enseignements du Centre des médias - ou Media and Narrative Center - sont tournés vers la pratique, limités à 15-20 étudiants par session, et assurés par des professionnels des médias, choisis parmi les intervenants de l’Ecole de journalisme de Sciences Po.

 

Ouverts sur inscription dès septembre 2017, ils sont adaptés aux maquettes pédagogiques de Sciences Po, se déclinent sur 24 heures de cours par semestre et valent chacun 4 crédits ECTS.

 

matinaleamericaine2

Cette liste de cours, non exhaustive, est sujette à modifications.

 

HOW TO WRITE TO BE READ ENG

 

This course is conceived as a starter to the basics of writing : 

  • How to read the news as a working journalist
  • How to gather information
  • How to get the basics right
  • How to pitch and angle a story
  • How to structure your ideas
  • How to use the basics of journalistic writing
SOCIAL MEDIA SKILLS ENG

 

This course aims to prepare students to a rapidly-changing environment of the online sphere, with a focus ondinteractive tools that allow a better audience engagement.

  • How to deliver news via social media
  • Which social media match with your expertise
  • How to aggregate a community
  • How to interact with a specific audience
  • How to produce news on Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram (timing, format, editing)
  • How to obtain influence on social media

HOW TO ANSWER INTERVIEW QUESTIONS ENG

 

It is a practical workshop designed to let young experts to be clear on air, even during breaking news events. 

  • Guess what the questions will be

  • Answer efficiently and shortly

  • Calibrate your speech to the timing and to the context

  • Know how to empower your expertise during an interview

  • Simulations

OPINION WRITING ENG

 

This course can be taken only if you pass the session named "how to write to be read" (see above).

  • How to read and discuss editorials and columns
  • What makes opinion writing effective
  • How to deliver an op-ed on local, state, national, and international issues
  • How to edit an op-ed to maximize its impact

FEATURE WRITING ENG

 

This course can be taken only if you pass the session named "how to write to be read" (see above).

  • How to report and write high-quality features
  • How to emphasize the art of story telling
  • How to improve skills of gathering information
  • How to use narrative and non fiction basics to write a long form piece
  • How to focus on characters and scenes
  • How to edit the feature piece 

 

COVERING CRISIS ENG

 

This course can be taken only if you pass the session named "how to write to be read" (see above).

  • How to understand those kinds of issues
  • Who are your sources
  • How to aggregate news content from a series of media, international and regional
  • How to use primary sources reporting
  • How to craft those findings into impactful final narratives
  • How to write for an international audience 

 

>> Contacts

 

Ecole de journalisme de Sciences Po

Cet e-mail est protégé contre les robots collecteurs de mails, votre navigateur doit accepter le Javascript pour le voir

+33 01 45 49 83 56 

Commentaires
Rechercher
Seul les utilisateurs enregistrés peuvent écrire un commentaire!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."